STRATÉGIA

A közelmúltban jelentős fejlesztések történtek a Tisza-tó Heves megyei településein. Ezek a fejlesztések fontosak, mert korábban a Tisza-tó fejlődése az eredmények ellenére elmaradt más sikeres magyar turisztikai régiók fejlődésétől. A tiszanánai projekt kapcsán Dr. Várhelyi Tamást, a projekt menedzserét, számos turisztikai szakkönyv szerzőjét kérdeztük arról, hogyan lehetne ezen változtatni.

A közelmúltban jelentős fejlesztések történtek a Tisza-tó Heves megyei településein. Ezek a fejlesztések fontosak, mert korábban a Tisza-tó fejlődése az eredmények ellenére elmaradt más sikeres magyar turisztikai régiók fejlődésétől. A tiszanánai projekt kapcsán Dr. Várhelyi Tamást, a projekt menedzserét, számos turisztikai szakkönyv szerzőjét kérdeztük arról, hogyan lehetne ezen változtatni.

A közelmúltban jelentős fejlesztések történtek a Tisza-tó Heves megyei településein. Ezek a fejlesztések fontosak, mert korábban a Tisza-tó fejlődése az eredmények ellenére elmaradt más sikeres magyar turisztikai régiók fejlődésétől. A tiszanánai projekt kapcsán Dr. Várhelyi Tamást, a projekt menedzserét, számos turisztikai szakkönyv szerzőjét kérdeztük arról, hogyan lehetne ezen változtatni.

A közelmúltban jelentős fejlesztések történtek a Tisza-tó Heves megyei településein. Ezek a fejlesztések fontosak, mert korábban a Tisza-tó fejlődése az eredmények ellenére elmaradt más sikeres magyar turisztikai régiók fejlődésétől. A tiszanánai projekt kapcsán Dr. Várhelyi Tamást, a projekt menedzserét, számos turisztikai szakkönyv szerzőjét kérdeztük arról, hogyan lehetne ezen változtatni.

A Tisza-tó fejlesztésének az egyik kulcsa nyilvánvalóan a kikötő- és strandfejlesztés. Ezt különböző időszakokban, különböző fókusszal több településen is érdemes elvégezni. Tiszanána esetén most egy ilyen projekt valósult meg. A „Tiszanána–Dinnyéshát strand és csónakkikötő fejlesztése” projekt lényege, hogy ezt a két turisztikai infrastrukturális elemet együttesen kell fejleszteni, továbbá az, hogy a fejlesztéseket úgy kell megtervezni, hogy a piacra vitel reális legyen. A fejlesztések célja a település helyi vonzerőkhöz kapcsolódó turisztikai infrastruktúrája feltételeinek javítása. A komplex és integrált megközelítésű tiszanánai projekt térségi jelentőségű, és meghatározza Tiszanána profilját a térségi turizmuson belül.  Amíg Poroszló az ökoturizmus, Sarud az aktív turizmus központja, Kisköre pedig a raftingközponttal fog különleges turisztikai desztinációvá válni, Tiszanána kikötője közvetlen élővizi kapcsolódásával a motoros hajózás olyan jobbparti központja lehet, amelyhez egy nyugodt, látványos strand csatlakozik.

Az attrakciók mellett természetesen nagyon fontos a szálláshelyek és az éttermek fejlesztése is. Tiszanánán ez lehet a fejlődés következő lépcsőfoka. Dinnyéshátnak legalább az egész hajózási szezonban nyitva tartó szállodára és étteremre, valamint boltra van szüksége. Amennyiben a szállodában egy kis egészség-wellness részleg is kialakítható, akkor valamilyen formában az egész éves nyitva tartás is elképzelhető. Szükség van természetesen különleges minőségű éttermekre is: Tiszanána számára is előnyös, ha a tervezett sarudi fejlesztés megvalósul.

Lassúhajó (lakóhajó) -hálózat lehetséges fejlesztése

A Tisza-tó ismertté, sikeressé válásához még további egyedi attrakciók, szolgáltatások fejlesztésére van szükség. A mostani fejlesztések is megalapozhatnak egy olyan termékfejlesztést, amely Európában kifejezetten sikeres, de Magyarországon gyakorlatilag hiányzik. Ez a lakóhajóbérlés lehetőségének megteremtése, a lakóhajók bevezetése a tóra.

A többnyire csatornarendszereken közlekedő lakóhajók vagy más néven lassúhajók olyan 6-8 méter hosszú, nem nagy teljesítményű motorral rendelkező közlekedési eszközök, amelyek gyakorlatilag egy lakókocsi felszereltségével bírnak. Még a nemzetközi cserehálózatok (pl. RCI) kínálatában is megtalálhatók. Várhelyi Tamás szerint a Tisza-tó ideális helyszín lenne egy ilyen hálózat kialakítására, amelynek egyik központja a tiszanánai kikötő lehetne. Ez a közvetlen eredményeken túl a tó imázsának felértékelődéséhez is vezetne.

A hajók elsősorban hetes bérbeadással kerülnének hasznosításra, azaz nagy mértékben növelnék az átlagos tartózkodási időt. A potenciális bérlők az átlagos vendégkörhöz képest nagyobb költési potenciállal rendelkeznek, ami az érintett települések vendéglátóhelyeinek, boltjainak felvirágzásához, új egységek megnyílásához vezethet. A potenciális projekt jellegéből adódóan több központ, akár hét érintett kikötő is lehet kedvezményezett – ez katalizátora lehetne a Tisza-tó hatékony, összehangolt fejlesztésének.